Substanta puterii

În ultimii saptesprezece ani, în Romania, o perioada al carei martor nemijlocit am fost, s-a caracterizat printr-o ambigua, dar continua trecere de la dictatura la democratia liberala (sau constitutionalismul liberal, cum numeste Fareed Zakaria tipul de democratie îmbratisat de lumea celor doua parti ale Atlanticului). În acest rastimp, m-au urmarit constant doua întrebari, dar raspunsurile la ele s-au creionat doar acum, în ultimii ani, de cand Romania a devenit membru cu drepturi depline al comunitatii natiunilor demne si libere.

ord.jpg

Prima nedumerire a fost provocata de indiferenta societatii de astazi la propria identitate, de brutalitatea sau ura cu care societatea romaneasca respingea sau ignora trasaturile ei însesi, ceea ce o deosebea identitar de celelalte colectivitati de oameni numite popoare.

A doua continua uimire a fost legata de neobosita ostilitate fata de regele Mihai, ca si confuzia între monarhie, ca forma de exersare a puterii politice si regalitate, ca valoare nationala. Confuzia a fost îmbratisata, adesea, chiar de catre sustinatorii ideii, nu numai de catre harnicii ei denigratori. Mi-a venit greu sa înteleg cum este posibil sa arati atata ostilitate sau indiferenta, lasitate sau invidie fata de o institutie care nu ti-a facut decat bine, în plan national.

De curand, vizionand un material al televiziunii nationale despre inima reginei Maria si urmarind zilnic manipularea democratica a vietii romanesti, cu mijloace institutionale sau profesioniste, am înteles, dupa saptesprezece ani, ca cele doua întrebari au un singur raspuns, fiindca ele se refera la doua fatete ale aceleasi monede: denaturarea continua a substantei puterii si a performerilor ei.

Sa luam cele doua aspecte, pe rand:

stemaromcarol-1867.png

Tronul si inima

De multa vreme, la muzeul de arta instalat în Palatul Regal, Sala Tronului este pangarita saptamanal sau lunar, prin organizarea în spatiul ei a unor evenimente publice sau personale, cum ar fi nunti, sedinte, reuniuni, cocktail-uri, receptii.

Sala Tronului, fie ca suntem monarhisti, fie ca suntem republicani, fie ca suntem indiferenti, este un spatiu sacru al statalitatii. Este locul în care fiecare centimetru de matase sau catifea, fiecare fir de aur sau bucatica de lemn sculptat reprezinta identitatea nationala, nu politica momentului. Sala Tronului Romaniei nu este camera personala a lui Carol I sau Mihai I. Este un spatiu public învestit cu simbol national, identitar. Aceasta învestire îl face aproape sacru, fara ca locul sa aiba caracter religios. Este, daca se poate spune asa, o “catedrala a statalitatii”, asa cum biserica este “casa lui Dumnezeu”.

Ei bine, în “catedrala statalitatii” au patruns oameni, romani de profesie, care au scos totul din ea, au pangarit locul, au dus obiectele pretioase care “alcatuisera” zeci si zeci de ani de suveranitate si independenta romaneasca, le-au depozitat Dumnezeu stie unde, apoi au curatat bine spatiul de urmele trecutului, l-au renovat si l-au lasat gol. Întrebuintarea cea noua nu a întarziat sa apara si, de niste ani încoace, puteti sa sarbatoriti punerea pirostriilor, dansand si chefuind strasnic pe ruinele simbolurilor statalitatii romanesti, netrebuincioase astazi, odata intrati în globalizare si în Uniunea Europeana.

Oamenii care permit acest lucru nu sunt sovietici ori mineri. De asemenea, ei nu sunt nici analfabeti, borfasi, descreierati, ci oameni de cultura, intelectuali care poate ca sunt chiar mandri ca pot aduce un ban cinstit institutiei lor. Totodata, de aceasta expresie a democratiei se bucura o parte a elitei: ministri, oameni de cultura, politicieni, membri ai Corpului Diplomatic si ai organizatiilor internationale. Toti acesti oameni trec pragul Salii Tronului si nu au, nici unul, sentimentul unei pangariri. Ce poate fi anti-democratic în faptul ca s-a sarbatorit un eveniment public sau s-a “marcat” o activitate politica?! Cea mai mare parte a lor nu se gandeste ca ar facea un rau, iar cealalta parte nu cred ca stie unde se afla.

Asijderea, cu cateva decenii în urma, cativa activisti comunisti au pangarit caseta cu inima reginei Maria, scotand din sipetul de argint ornat cu pietre pretioase bucata de carne uscata care ar fi trebuit sa ramana un simbol vesnic al statalitatii romanesti si un model de comportament fata de tara. Inima reginei Maria nu mai este un simplu organ uman, conservat în timp. Este o parte din mandria acestui popor, este o jertfa, un gest de iubire, o îndemnare la constiinta, o încurajare la eroism, o lectie de generozitate si de spirit de raspundere, este o bucatica de identitate nationala. Odata pangarita, caseta nu a mai adapostit niciodata inima, care si-a gasit locul într-o cutie de plastic transparent si a fost asezata dupa o vreme în subsolul unui muzeu.

M-am întrebat cum au putut oamenii, în ultimele doua-trei decenii, sa continue senin aceasta siluire a istoriei romanesti, zi de zi, privind nesimtitor si indecent bucata de carne umana uscata si, mai stii, bucurandu-se ca au avut privilegiul sa vada una ca asta.

Asadar, sovietizarea a supravietuit chiar si comunismului. Stalinismul nu se afla în decizile politice postdecembriste, asa cum s-a spus de curand public, ci adanc înfipt în noi însine. Fiindca sovietizarea nu a înseamnat doar înlocuirea unui sistem liber cu unul coercitiv ori înlocuirea unei forme de guvernamant, monarhia, cu alta, republica; ea a înseamnat stergerea de pe creier si suflet a instinctului national, a expresiei identitare a statalitatii, prin înlocuirea lor cu o administratie viermicida, care raspundea unor ambitii personale de putere si nu imperativelor natiunii.

Am stat de vorba cu sotia mea, principesa Margareta, stranepoata reginei Maria. Ne-am întrebat daca nu cumva Maria a gresit tara, alegand sa fie regina unui neam de barbari care siluesc cu seninatate tot ceea ce a fost mai sfant si mai generos în anii trecuti. Ne-am întrebat, de asemenea, daca lucrurile acestea se petrec fiindca le doreste cineva sau sunt o consecinta fireasca a înlocuirii iubirii cu ura, a altruismului cu nerusinarea, a celor sapte ani de acasa cu marlania grea, vascoasa. De fapt, nu acesta este adevarul. Poporul roman este acelasi cu cel din anii douazeci ai secolului trecut. Generatiile nu i-au schimbat substanta, ci orizontul identitar.

Atat “lautarizarea” Salii Tronului cat si profanarea casetei cu inima Reginei Inimilor se datoreaza unei continui stari de confuzie la nivel institutional si permanentei degradari a substantei puterii. Democratia a înlocuit dictatura, dar statul nu a fost curatat, ca institutie, de zgura trecutului. Sa nu uitam ca, de exemplu, statul roman din anii 1948-1989 are pe constiinta furtul comis asupra propriilor cetateni. Establishment-ul de dupa 1989 nu s-a grabit deloc sa restaureze proprietatea privata furata si, cu atat mai putin, onorabilitatea statului, ca institutie fundamentala a natiunii.


Coroana si puterea politica

Istoric vorbind, monarhia este puterea politica sub semnul coroanei. Acest lucru a fost adevarat pentru sute de ani, iar mai recent, în anii postbelici, în Europa, monarhul constitutional a fost deposedat aproape complet de putere politica si economica, ramanand cu simbolul si cu ritualul statal, cu ceremoniile si cu reprezentarea. Puterea politica, desi facuta formal sub semnul coroanei, este performata democratic de parlament si de guvern. În acelasi timp, mai exista unele tari ale lumii, numite monarhii, care au la putere un om ce se numeste rege si care exercita o putere politica în afara standardelor democratiei, asa cum le întelegem noi în lumea transatlantica.

În realitatea contemporana, regalitatea este un fel peren de a reprezenta identitatea si statalitatea. Desi profund legata de simbolul coroanei si al statalitatii, regalitatea poate exista si influenta mersul tarii ei, chiar si deposedata de putere politica sau de raspunderi administrative. Este cazul catorva tari din Europa de sud-est, în care Familiile Regale, fiecare dupa calapodul ei si al tarii respective, a intrat în prezentul national cu diverse grade de relevanta si de utilitate.

A fi monarhic nu înseamna neaparat a fi regal. Au existat oameni politici puternici, chiar în vremurile noastre, care s-au numit monarhi, care au condus cu mana de fier tarile lor, dar care nu au fost niciodata, cu adevarat, regi. Exista regi care, desi aveau toate atributele regalitatii definita mai sus, care nu au avut niciodata puterea politica necesara pentru a se numi monarhi. Vladimir Volkoff explica foarte bine aceste nuante în cartea sa “Despre regi”.

Desi sistemul democratiilor liberale functioneaza performant si coerent, de sase decenii încoace, Europa occidentala cunoaste, de la o vreme, o degradare a substantei puterii, din cauza performantei lipsita de generozitate si de responsabilitate a alesilor, care conduc temporar institutiile nationale. Faptul ca, în tari importante de pe continent, un lider de mare profil pleaca la încheierea mandatului direct la tribunal, este un lucru mai grav pentru sistem decat pentru destinul persoanei. Faptul ca un lider de marca are nevoie sa apara frecvent pozat alaturi de fotbalisti, rapp-eri, top-modele si comici ai ecranului pentru a-si mentine cota de popularitate, este avantajos pentru campania lui electorala, pentru legitimitatea lui democratica, dar este coroziv pentru institutia pe care liderul o reprezinta.

În Romania, desi de saptesprezece ani încoace consolidam institutiile democratice, sistemul depinde de personalitatea si de actiunile unui singur om. Chiar daca omul acela vrea binele prezentului tarii lui, tot nu este în ordine. Caci democratia înseamna exercitarea puterii de catre cetateni, nu de catre alesii lor. Daca sistemul este aservit unui om, chiar daca acela vrea binele si este ales în mod corect, nu este în ordine. Institutia trebuie sa fie mai importanta decat omul. Fiindca numai aceasta precautie a sistemului poate împiedica devierile pe care democratia, ca instrument, nu le poate împiedica.

De fapt, prin înlocuirea soliditatii institutiei cu propria vointa, liderii politici nu înteleg ca tot ei au de pierdut, fiindca devin exponentii unei puteri false, descarnata de substanta; este, de fapt, reflexul unui spirit de aventurier politic, al cuiva care are dezinteres fata de substanta puterii pe care o exercita. Substanta reala a puterii este cea intim legata de coerenta institutiei, de respectarea modului de întrebuintare a mecanismului institutional. Este diferenta dintre un “Rolls Royce” si o “Lada”. Ultimii saizeci de ani ne-au învatat ca noi suntem capabili sa ne batem joc pana si de un “Rolls Royce”, facandu-l praf. Daca-ti pui mintea, exista posibilitatea sa transformi si un Boeing într-o caruta, numai ca aceasta nu este o isprava de care sa fii mandru, asa cum credem noi.

Întorcandu-ma la Sala Tronului si la inima reginei Maria, ambele sacrilegii au fost posibile fiindca sistemul s-a uitat, instinctiv, la “ce spune seful”, nu la ce spune interesul national. Iar acest instinct a supravietuit nestingherit de la dictatura la democratie. Fiindca nu instrumentul cu care se exercita puterea (dictatura sau democratia euro-atlantica) este ceea ce creaza identitate sau statornicie institutionala. Mortarul soliditatii institutionale are în compozitia lui loialitate, generozitate, competenta, spirit de raspundere, educatie cultivata în mod intentionat si nu din întamplare, predictibilitate, coerenta si asa mai departe.

Privirea societatii fiind îndreptata catre sef si nu catre institutie, esenta puterii se îndrepata automat catre parerile, preferintele, alegerile, deciziile, gesturile, subiectivismele, complexele si limiltele celui care este în varf. Democratic ales, cel ce se afla în varful institutiei nu are decat cativa ani la dispozitie pentru a performa. Aici apare nepotrivirea: din punct de vedere al instrumentului, “seful” are la dispozitie doar democratia, care-i limiteaza bunul plac. Din punct de vedere al sistemului, el de fapt actioneaza monarhic. Asadar, în nisa formata de instrument si sistem, dintre teorie si practica, se aduna mizeriile minciunii, disimularii, colportarii, aplecatului urechii, protejarea aliatilor, tinerea în sah a complicilor, amenintarea rivalilor si ducerea de nas a opiniei publice; toate acestea pentru “mentinerea puterii”, nu sub semnul interesului national.

Daca interesul mentinerii sau acumularii puterii dicteaza sa dam cu toporul în partidele istorice, o facem cu un zambet pisicher pe buze. Daca acelasi interes cere ca proprietatea privata sa fie ignorata, dispretuita si siluita, da-i înainte cu siluirea! Daca nu intra în sfera noastra de interese sa facem autostrazi, declaram ca nu avem nevoie de ele. Daca peste o vreme, interesele regionale sau transatlantice ne cer sa fim curtenitori cu Casa Regala, atunci deschidem portile. Daca proprietatea privata este solicitata expres de Uniunea Europeana, începem restituirile cu dintii scrasnind, tinand putin în sah pe toata lumea, poate iese ceva la schimb!

Daca ma uit, prin comparatie, la comportamentul public al regelui Mihai si al liderilor politici din ultimii saptesprezece ani, apucaturile monarhice de tip medieval sunt caracteristica celor din urma. Regele, desi octogenar si purtator de coroana, s-a purtat în permanenta în spiritul unei democratii liberale perfecte, cu masura, bun simt, cu grija fata de oameni si cu respectarea cuvantului dat. Ceilalti au facut exact contrariul: de cate ori au putut au actionat la limita legii, au aplicat cu nerusinare regula bunului plac, au folosit propria institutie, de la mici primarii pana la marile piese de pe tabla de sah a administratiei publice centrale, în sensul interesului propriu, au manipulat societatea cu toate mijloacele, private sau publice, în directia care convenea mai bine grupului lor. Sub pretextul “deciziei politice”, oamenii acestia nu au facut decat sa se comporte ca fanariotii din Tarile Romane, adica medieval, brutal si corupt. Poate ca de aceea aveau o atat de mare ostilitate fata de coroana regala.

Aceste devieri de la comportamentul democratic si institutional sunt expresia si sursa inconsistentei institutiilor însesi. Desi democratice, institutiile au devenit mecanisme vulnerabile, fara istorie, fara continuitate, fara respectabilitate, fara competenta, care cad prada constant brutalitatii ego-ului fiecarui aventurier care ajunge pe cale democratica sa le încalece.

Democratia, în toate aceste cazuri, nu este încalcata. În fond, instrumentul democratiei este chiar folosit pentru a ajunge acolo. Legea nu este nici ea încalcata întotdeauna, mai ales ca uneori abuzurile sau devierile nu se fac la vedere. Si atunci, ce anume este pagubos în acest exercitiu de “politica sportiva” si de “divertisment politic”?

Ei bine, pagubos este sistemul pe care l-am putea numi, fara sa fim originali, “democratura”. Un sistem în care legea este dispretuita, în care institutia este folosita ca un vehicul pentru a aduna popularitate, bani si influenta necesare continuarii exercitiului puterii, în timp ce sistemul merge înainte, fiindca este conectat la Uniunea Europeana si la N.A.T.O.

Paguboasa este eludarea principalelor responsabilitati ale leadership-ului, cele morale, care nu sunt prevazute de nici o lege. Întrebarea “de ce eu?” sau “ce ma priveste asta pe mine?” este la ordinea zilei, oriunde în spatiul administratiei politice. Aceasta consecinta provine direct din denaturarea notiunii de putere, din ignorarea esentei notiunii de lider. Din aceasta perspectiva, îndemnul celebru al lui John Fitzgerald Kennedy, “nu întreba ce poate sa faca tara pentru tine – întreaba ce poti sa faci tu pentru tara“, are mai degraba o conotatie regala, decat politica. Fiindca presedintele Kennedy a vorbit în mesajul lui inaugural despre valori perene ale identitatii nationale, nu despre doctrina Partidului Democrat al S.U.A. El a facut atunci un gest de statalitate, nu de administrare politica vremelnica.

Paguboasa mai este si lumea pestrita, în care reminiscente staliniste de tipul profanarii casetei cu inima reginei Maria, mistuirea în flacari a bibliotecii lui Carol I si siluirea salii biseculare a Tronului sunt fapte care raman ignorate, greu de înteles si lipsite de importanta practica.

Cresterea prosperitatii si a libertatii de circulatie a oamenilor, ideilor si marfurilor pune un fel de ceata imponderabila pe sufletele si mintile noastre, facandu-ne sa credem, cu din ce în ce mai multa convingere, ca instinctul binelui national este un fel de jucarie stricata de pus în pod. Suntem pagubosi cei care credem ca liderul este “tare” doar daca supravietuieste mai mult decat dusmanii lui, ca bun este acela care reuseste sa-i fenteze pe toti.

Am auzit adesea ca un adevarat animal politic este cel care face ca evidenta sa fie îngenuncheata de tupeu. Pagubosi suntem cei care, condusi de un astfel de animal politic, ne transformam în ceea ce meritam, adica într-o gradina zoologica transatlantica. Într-o astfel de gradina zoologica, istoria este un accesoriu mic, limitat la cateva cuvinte scrise pe o placuta la intrarea în cusca, iar legea este agilitatea sefului si nu litera scrisa pe documentele care îti fac viata previzibila. Într-o astfel de “Zoo” poti gasi inimi uscate, scoase din morminte profanate pentru divertismentul colectivitatii, poti vedea Sala Tronului despuiata si transformata în loc de joaca pentru copii mari ai momentului; tot acolo poti vedea sefi care sfasie în mijlocul drumului pe cei mai slabi ca ei, în timp ce multimea este fericita ca în sfarsit este condusa de unul care stie ce vrea! Desigur, analiza de mai sus are un grad accentuat de caricaturizare, ne-elocvent pentru realitatea democratiilor liberale europene si nici pentru cea romaneasca de astazi.

Dar slabiciunea institutionala, la a carei adancire contribuie liderii institutiilor însisi, este un semnal de alarma pentru Romania si pentru lumea europeana. În acest sens a venit mesajul regelui Mihai la 10 mai 2007, si nu în favoarea instaurarii monarhiei.

Ce anume este de facut pentru ca substanta puterii sa recapete consistenta si respectabilitate? Ce se poate întreprinde pentru ca statalitatea sa-si restaureze mandria si demnitatea, coerenta institutionala?

O Lege fundamentala care sa puna la locul lor institutii limpezi, ne-echivoce si complementare, grija institutiilor si a oamenilor pentru a respecta regulile si nu bunul plac, educatia indivizilor care performeaza public si efortul întregii societati pentru restaurarea respectabilitatii statului roman, acestea sunt investitii în viitorul tarii noastre. În plus, avem imperioasa nevoie de profesionalizarea oamenilor din administratia centrala si locala. Ei trebuie sa se dezbare de reflexul de a cere voie sefului pentru a face un pas înainte pe calea administrarii domeniului de care raspund. Exista un singur îndrumar pentru actul administrativ pe care esti chemat sa-l faci, în fiecare zi, de la ora 9 la ora 17: litera legii. Romania are o legislatie care îti poate raspunde la aproape orice întrebare. Nu este o legislatie perfecta, poate, dar este suficient de bine daca o respecti, asa cum este!

În fine, este necesara constituirea unui “filtru civil” care sa împiedice politica sa se amestece în absolut fiecare colt al vietii romanesti de zi cu zi. Politica tarii, conform Constitutiei si regulilor cadrului transatlantic, este performata de doua institutii: parlamentul si guvernul.

Romania nu va avea probleme de prosperitate sau de securitate nationala în urmatorii ani. Totodata, Romania va avansa, în chip natural, în toate directiile în care au avansat celelalte tari recent intrate în Uniunea Europeana. Dar va avea de ales între a fi o natiune prospera, predictibila si cu consistenta institutionala si statala sau a merge pe calea “sofitelizarii”, devenind o mare societate cu raspundere limitata, în fruntea institutiilor careia se vor aseza, odata la un numar de ani, personalitati performante în domeniul divertismentului politic si al bunului plac mascat democratic.

6 comentarii

  1. Av. Alex. Jadaneant says:

    Alteta Voastra,

    Incepeti eseul Altetei Voastre cu o remarca privitoare la regulile de intrebuintare a diverselor institutii ale statului.
    Intr-adevar intr-o societate normala, bazata pe reguli si pe disciplina fiecare institutie isi cunoaste competentele si lucreaza doar in limitele acestora. Nu trebuie sa ne ducem prea departe pentru a trai aceasta “minune”. O anumita perioada traita in Germania, Austria sau Marea Britanie te introduce in normalitatea societatii europene. Ca cetatean stii carei institutii trebuie sa te adresezi pentru a rezolva o anumita problema. In Romania raspunsul primit la aproape orice intrebare este: nu stiu. Este lipsa de profesionalism si de interes aratata de catre administratie. Din pacate suntem un stat care mimeaza. Mimam ca avem o administratie performanta, mimam ca avem un sistem educational performant si reformat, mimam ca ne respectam stramosii, mimam….. Este pacat ca suntem doar niste mimi. In ce consta acest proces de mimare: nu pot sa nu-mi aduc aminte de perioada dinaintea integrarii noastre in UE. Auzeam la buletinele de stiri ca UE ne cere sa facem X lucru. Imediat autoritatile romane incepeau sa se agite, sa formeze comitete si comitii prin care sa se gaseasca o solutie. Se edicta o lege, care sa corespunda cerintelor comunitare. Si acum incepe mimarea. Legea o avem, o raportam UE cum ca aceasta a intrat in vigoare dar uitam sa o aplicam. Inca suntem condusi in mentalitatea noastra de sindromul “raportarii” de tip ceausist. Raportau CAP-urile niste productii record la hectar, care desigur ca nu aveau radacini in realitate. La fel si acum, raportam ca avem legea. Nu edictarea unei norme de drept este importanta, ci transpunerea acestei in realitatea. Aceasta norma trebuie sa aiba posibilitatea de a-si produce efecte. Dar daca administratia publica romana nu este interesata, si este comoda….de ce ar dori sa se reformeze si sa devina eficienta.
    De ce sa nu stai la cozi, sa te impingi, sa mori la cozi, de ce sa nu te simti ca ultimul om in fata unui functionar. Cateodata, atunci cand am contact cu functionari ai statului, parca citesc pe chipul acestora bucuria faptului ca cetatenii stau la cozi, ca se imbrancesc ca sa ajunga mai repede la ghiseu. Suntem o societate care mimeaza. Ma repet, dar vreau sa ofer un exemplu. Se practica in orice stat european, urmatorul sistem. Cetateanul are nevoie de o anumita autorizatie de la primarie. Intra in incinta primariei, primeste de la un automat un bon cu numarul de ordine si asteapta elegant intr-o sala de asteptare pana ii vine randul la functionarul competent sa-i rezolve cererea. In statele europene cetateanul este invitat sa se aseze si sa comunice problema ce o are de rezolvat. Si la noi s-au instalat astfel de instrumente tehnice. Deasupra fiecarui ghiseu de la Posta centrala din Timisoara, spre pilda este un panou electronic care ar trebui sa afiseze numerele de ordine. Sistemul a functionat nici o luna. Ne-am intors la cozi….si aceleasi lucru s-a intamplat si in unele institutii ale administratiei locale.
    Mentalitatea de mimi trebuie sa fie lasata istoriei si sa ne comportam ca un neam civilizat si european.
    Ar trebui sa ne aducem aminte de perioada de glorie a statului roman, atunci cand toti cei care munceau se bucurau de roadele muncii lor, atunci cand existau adevarate “icoane” ale statalitatii.
    Ce bine ar fi, daca am mai putea sa traim vremurile in care, taranul simplu sa ingenuncheze alaturi de o principesa romana si sa spuna “Tatal Nostru” impreuna. Ce frumos ar fi fost, daca nu s-ar fi intamplat nenorocirea rosie…..
    Dar trebuie sa fim realisti. Trecutul nu-l putem schimba. Putem insa sa ne schimbam viitorul. Si trebuie sa ne regandim prioritatile si valorile in care credem.
    Stau si ma intreb, daca la Schoenbrunn la Viena in sala tronului se oficiaza nunti si mese festive. Cu siguranta nu!. Austria este un stat ce a ales ca forma de guvernamant republica, insa respecta si pune in valoare tot ceea ce a insemnat Familia Imperiala de Habsburg. Se continua cultivarea respectului pentru ceea ce a facut aceasta Familie Regala.
    Cu amaraciune citesc in eseul Altetei Sale Principelui Radu de Hohenzollern-Veringen despre cum este “violat” spatiul sacru al tronului Romaniei. Toata aceasta realitate cruda este posbila datorita lipsei de valori, de educatie si de prost-gust. Imi inchipui ca niste imbogatiti ai momentului vor sa-si oficieze anumite momente din viata in Palatul Regal. Dau dovada prostului gust. Ceea ce este mai trist, este ca cei care conduc institutia Muzeului National tolereaza si permit asa ceva.
    Ma uitam nu demult peste un top al celor mai bogati romani. Este bine ca avem miliardari si milionari in Euro. Si mai bine ar fi, daca am reusi sa avem o numeroasa clasa de mijloc. Aceasta este in formare si de multe ori ii sunt puse greutati in cale, tocmai pentru a se stopa dezvoltarea. Sa revenim la topul celor mai bogati dintre romani. Cati dintre acestia au creat o fundatie pentru a restitui o parte din averea lor societatii din care apartin? Cati dintre ei sponsorizeaza o universitate, un spital sau o institutie de cultura sau sportiva. Sa ne uitam peste un clasament similar din Germania. Mai toti cei cuprinsi intr-un astfel de clasament se mandresc cu fundatiile pe care le patroneaza. Este normal sa doresti sa inapoiezi ceva din avutia personala, societatii care te-a format. Dar si pentru o astfel de reactie trebuie sa fi educat, sa fi generos si sa crezi in lucruri mai putin cuantificabile in bani.
    Tonul reactiei mele este, poate unul negativ. Insa exista si speranta. Exista si destui care doresc o schimbare si care militeaza pentru principii sanatoase. Este reconfortanta sa citesti mesaje ca cele ale lui Alexandru din Galati sau a domnului elev din Lupeni. Si sunt convinsi ca sunt si altii ca ei, care doresc sa traiasca intr-o societate normala.
    Puterea este in noi. Putem sa refuzam sa mai fim tratati necorspunzator in administratie, sa aratam ca se poate si altfel. Puterea exemplului este cruciala in aceasta lupta.
    Ma opresc aici, sperand ca multi dintre noi sa mediteze la textul scris de Alteta Sa.
    O duminica placuta tuturor.

    Alex. Jadaneant

  2. Nicoara Ovidiu says:

    Alteta Voastra!
    Cu permisiunea Dv,as dori sa incep cu o constatare:scrieti cel putin la fel de bine precum vorbiti in public.As fi extrem de bucuros ca acest eseu sa fi fost publicat in presa de mare tiraj,intrucat reprezinta o analiza exceptionala si necrutatoare,cu precizia unui laser chirurgical,a situatiei politice din Tara.
    Desigur se pot face comentarii pe fiecare fraza!Fiecare asertiune deschide o cale spre alte dezbateri.Asa incat ma voi margini sa salvez acest document,pe care-l consider de o exceptionala valoare,sa-l meditez,si sa-l trimit prietenilor,oamenilor politici si altora,poate macar unora li se va schimba ceva in schemele lor cognitive!
    Ma bucur ca ati citat din cartea regretatului V.Volkov.Am citit-o de cum a aparut,si acum voi avea o buna ocazie sa o recitesc.Apreciez in acest context delicatetea de care dati dovada,neinsistand asupra drepturilor legitime ale MS Regele Mihai I de Romania,dar,tot din cartea lui Volkov rezida un adevar imuabil:Regele este legatura poporului cu Dumnezeu!Este conexiunea pe verticala pe care niste bicisnici au rupt-o.Oricum si in planul strict uman al dreptului constitutional,Republica este o impostura(Constitutia de la 1923 statua ca forma de guvernamant poate fi schimbata numai prin referendum!-a avut loc oare asa ceva?),iar functiile prezidentiale sunt niste imposturi,ocupate de niste uzurpatori incepand de la Antonescu(care si-a arogat rolul de “Conducator”),si terminand cu ultimul…(aici ma opresc-nu doresc sa folosesc cuvinte tari).
    Revolutia Romana(mai exact Contra-Revolutia!) din Decembrie´89 a fost un inceput,dar multe sunt problemele ramase.Cu permisiunea Inaltimii-Voastre voi mai reveni pe ultima tema(fiind timisorean si implicat-poate cand incarcata agenda a Inaltimii Voastre o va permite,sa veniti la Timisoara cu ocazia aniversarilor acestui eveniment unic!).
    Va rog sa binevoiti sa primiti,Alteta Voastra,expresia celor mai inalte consideratiuni!
    Dr.Nicoara Ovidiu

  3. Raspuns dlui Jadaneant says:

    Domnule Jadaneant,

    Raspunsul dumneavoastra mi-a facut placere. Ati analizat profund si judicios demersul meu.

    Tot ceea ce spuneti despre mimare, mentalitate, lipsa de respect si necultivare a educatiei este important si just.

    Puterea este, asa cum spuneti, in noi. De aceea am si scris eseul si l-am publicat. El face parte din volumul “Biblioteca in flacari” care, sper, a ajuns in librarii la Timisoara.

    Va rog sa continuati sa scrieti pe acest forum.

    Cu toata consideratia,
    Principele Radu

  4. Raspuns dlui Nicoara says:

    Domnule Nicoara,

    Eseul face parte din volumul “Biblioteca in flacari”, publicat de Polirom si care a ajuns, probabil, in toate librariie. Aveti dreptate, il voi publica si in ziare, centrale si locale, in curand, mai degraba dupa Anul Nou.

    Pana atunci, va invit sa va uitati la emisiunea “Parte de carte” de la Pro TV, fie cea de duminica 16, fie cea de duminica 23 decembrie.

    Mi-a placut foarte mult afirmatia ca Regele este in legatura directa cu poporul, prin Dumnezeu. Asa este! In anul 1999, atunci cand clasa politica era fie ostila, fie indiferenta, Regele a spus ca Familia Regala este in legatura cu Natiunea in mod direct, nu prin intermediul clasei politice. Acest lucru se vede bine astazi. Desi au trecut numai 8 ani din 1999, pare ca este vorba despre o “alta lume”.

    Cu toata consideratia,
    Principele Radu

  5. Gabriela Codrea says:

    Alteta Voastra,
    Ma bucur enorm si imi dau lacrimile citind randurile dvs. care exprima exact ceea ce simtim multi dintre noi, dar care de atata scarba (scuzati exprimarea dar nu am gasit alta mai potrivita) pe care ne-o provoaca cei care ne conduc am devenit indiferenti la ceea ce se intampla chiar si atunci cand valorile istorice si morale sunt calcate in picioare.
    Eu cred ca poporul roman este acum intr-o perioada de “ratacire in pustie” asa cum a fost poporul evreu cand a stat 40 de ani in pustie pana sa intre in tara promisa pentru ca s-au indepartat de Dumnezeu. Pana nu ne vom intoarce la El cu credinta si cu pocainta nu va merge tara cum trebuie.
    Ma rog lui Dumnezeu sa scoata oameni cu frica de El care sa ne conduca si pe urma se va vedea o schimbare in bine.
    Ma rog pentru intrega Casa Regala si Dumnezeu sa va binecuvinteze.
    Cu consideratie si respect,
    Gabi Codrea

  6. Nicoara Ovidiu says:

    Alteta Voastra!
    Va multumesc pentru raspuns!Sper ca volumul “Biblioteca in flacari” sa fi ajuns si la Timisoara,si in zilele urmatoare sa-mi pot face timp sa-l achizitionez.
    Cu permisiunea Dv.,as incerca sa desvolt subiectul atat de fascinant al legaturii dintre Monarhie si Natiune o legatura profinda si subtila,care nu poate fi(cred eu) inteleasa decat facand apel la spiritualitate,la factori subtili si profunzi,care scapa observatiei superficiale a omului modern(si cu atat mai mult politicienilor contemporani de la noi si de aiurea).
    Inainte de a face recurs la exceptionala carte al lui Vladimir Volkov,as dori sa Va impartasesc cate ceva din experienta mea personala;-desi sunt nascut in plina “epoca socialista” parintii mei si in special regretata mea mama mi-au povestit multe despre monarhie-in liceu tineam acasa o carte minunate numita “Cartea Serbarilor Scolare”-in care la fiecare data importanta se consemnau evenimentele istorice adevarate(nu cele falsificate de comunisti).Din acea carte am aflat pentru prima data despre campania armatei romane in Ungaria in 1919.Asa incat (Contra)Revolutia din Decembrie m-a gasit pregatit,si necontenit am sustinut revenirea la ordinea de drept constitutionala si spirituala -in ciuda batjocurilor si ridicarilor ironice din umeri!
    In Iunie 1996,am avut onoarea sa o intalnesc personal la Timisoara pe MS regina Ana de Romania,ca si pe distinsa Dv.sotie Alteta sa Regala Principesa Margareta de Romania.In 1997,cand in sfarsit,guvernul de atunci a catadixit sa-i permita MS Regelui Mihai sa revina in Romania,am avut deosebita onoare sa-i fiu prezentat in doua randuri.Ce m-a impresionat la acest mare OM,a fost modestia ,umorul sau si mai ales bunatatea sa absolut indescriptibila.Dar ce m-a impresionat cel mai mult a fost chipul sau.Sa precizez:in tinerete MS Regele Mihai I a fost un barbat cu trasaturi extrem de frumoase si regulate.acum,chipul sau este brazdat de cute adanci tradand o adanca si profunda suferinta.MS Regele Mihai I poarta intr’ansul chipul Tarii brazdat de suferinta si batjocorit de strainii fara Dumnezeu si de complicii lor Romani,batjocura ce continua si azi.Acelasi chip suferind pentru Biserica Sa varata in catacombe timp de 40 de ani (de aceiasi indivizi josnici ) l-am vazut la primul Cardinal Roman de pie memorie Iuliu Hossu.
    Practic,citandu-l pe Volkov,asistam la un “divort” intre monarhie si popor(ca in multe tari-doua exemple dureroase Rusia si Franta).cauzele acestui “divort” sunt multiple,complexe,isvorand oricum din palierul spiritual.Cu permisiunea si ingaduinta Dv.voi reveni asupra acestui subiect extrem de dureros si in acelasi timp actual!
    Va rog sa binevoiti a primi,Alteta Voastra,expresia celor mai inalte consideratiuni!
    Dr.Nicoara Ovidiu

Lasa un comentariu

© 2007-2024 Casa Majestății Sale Custodele Coroanei. Toate drepturile rezervate

Visits: 50568157
Fundația Regală Margareta a României           Asociația pentru Patrimoniul Regal Peleș
Politica de cookie-uri    Politica de confidentialitate