Povestea Trenului Regal
Curtea Veche Publishing vă invită la o călătorie, deopotrivă prin istoria și prin prezentul României, pe urmele suveranilor care au străbătut țara pe căile ferate, și o mărturie pentru istoria întrepătrunsă a monarhiei și a drumurilor de fier. Volumul, aflat actualmente în curs de apariție, este semnat de istoricul Tudor Vișan-Miu și de Andrei Berinde, un iubitor al istoriei feroviare. Trenul Regal face legătura între locuri din țară, dar și o altfel de legătură, inefabilă, între Coroană și comunități, între trecut și viitor, între realitatea concretă, adesea demoralizantă, de zi cu zi și idealul de societate spre care tindem, uneori în ciuda tuturor dezamăgirilor zilei. Trenul Regal este locul care respiră un altfel de leadership, o cârmuire (nepolitică) plină de demnitate, măsură, bun-simț, profunzime, discreție, modestie și, mai ales, continuitate. Este actualmente cel mai vechi tren regal din Europa și singurul dintre cele fabricate înainte de 1945. ASR Principele Radu Sub auspiciile generozității și ale demofiliei regale, călătoriile cu Trenul Regal au creat contextul în și prin care Suveranul și membrii Casei sale au inițiat și derulat dialogul cu societatea. Trenul Regal a purtat generațiile succesive ale dinastiei prin multe dintre orașele și chiar satele României. Pe peroane, în gări, în piețele gărilor s-au petrecut întâlniri memorabile, s-au purtat semnificative dialoguri simbolice între Rege și popor. Deși la începuturile sale, actualul Tren Regal a impresionat ca materialitate de ordin tehnologic, treptat s-a transformat într-o emblemă a Regatului României. Ea a fost intarsiată de timpul istoric cu amprenta evenimentelor naționale majore în cadrul cărora Coroana a îndeplinit un rol factual și simbolic, în prim-plan. Cornel Jurju |
Inca de la bun inceput. de la sosirea Domnitorului – pe atunci – Carol in Romania in 1866, Familia Regala a fost inglobata in sufletul romanilor prin simbolul puternic al unui suflu nou, al unei noi demnitati cu reverberatii profunde in mentalul si conduita colectiva. Trenul Regal – curand dupa constituirea unei retele consistente de cai ferate, pornita de la zero de Marele Carmuitor (asa il numesc eu pe Regele Intemeietor Carol I) – au oferit materialitate acestui contact initial simbolic, apropiind Coroana si Regele de romanul ce astepta nerabdator nu doar sa STIE ca Regele exista, ci sa il si VADA.
Iar periplul de peste un secol al Trenului Regal purtator al Regilor si Reginelor noastre de la o regiune la alta, de la un oras la altul, de la un sat la altul, a fundamentat definitiv rolul sau istoric. De care beneficiem si acum – si speram si in viitor – gratie Reginei noastre si a urmatoarelor Generatii Regale ale Coroanei Romaniei.
[…] România Regală […]